נורות חסכוניות (CFL) ואור כחול

ספקטרום פלורסט לעומת נורת ליבון מקור: ויקיפדיה Dkroll2

לכל מקור אור יש את הספקטרום שלו בהתאם לכמות האנרגיה בכל אורך גל אותו מוציא מקור האור. הספקטרום יכול להיות רציף כמו של השמש או גופי תאורה המבוססים על עקרון הבעירה -נורות להט. או מקוטע, כלומר מורכב ברובו מקבוצת ספייקים (spikes) קו חד באורך גל מסוים, כפי שקורה כשמקור האור מבוסס על הקפצת אלקטרונים בין רמות אנרגיה – כמו בנורות פלורוסנטיות ונורות חסכוניות.
לרוב הנורות החסכונית יש “ספייק” בחלק הכחול של הספקטרום הנובע מתכונות הכספית. עוד על כך

השעון הביולוגי מסונכרן לפי אור השמש למחזור של 24 שעות, זאת באמצעות רצפטורים ייעודיים בעין הרגישים במיוחד לאור כחול. הרצפטורים מווסתים את יצירת המלטונין, הורמון המופרש מבלוטת האצטרובל ובעל תפקיד מרכזי בהתאמת מערכות שונות בגופינו לשינויים עונתיים, בהשראת שינה, כנוגד חמצון יעיל, כמו גם במספר מערכות המשרתות את הגוף במניעת סרטן. כל אור, מעל לעוצמה מסוימת המגרה את הרשתית שלנו בשעות החשכה מדכא יצירת מלטונין אך אור כחול מעקב יצירת מלטונין למשך יותר זמן ובעצמה גבוהה יותר.

במחקרים אפידמיולוגים ומחקרי מעבדה שונים נמצא כי תאורה בלילה קשורה לסרטן שד וסרטן הערמונית, בגלל החשיפה לתאורה בלילה הכריז ארגון הבריאות העולמי על עבודה במשמרות כגורם סיכון מקבוצה 2A לסרטן. אור אם כן משפיע על גופנו לא פחות מחומרים כימיים, ועדת מומחים של האיחוד האירופי שבדקה את השפעת האור הכחול על אוכלוסיות רגישות לאור מצאה כי הספקטרום הכחול משפיע לרעה על כמה מהמצבים הרגישים שנבדקו.

כיוון שלנורות שונות ספקטרום שונה , והחלק הכחול שלו משפיע כל כך על רמות המלטונין ודרכן על מערכות רבות בגופנו מתבקש לדרוש סימון הספקטרום על אריזת הנורה.
בנוסף כל אחד יכול לעשות לעצמו את החשבון , האם הוא רוצה אור כחול בחדר השינה? האם קושי פתאומי להירדם יכול להיות קשור להחלפת סוג האור? האם לוותר לילדים ולאפשר להם לישון עם אור קטן/ להשאיר אור במקלחת?

בחזרה לסקירה על – נורות חסכוניות (CFL) מסוכנות לבריאות?

כתיבת תגובה